З огляду на події останніх місяців в Україні потреба міжкультурного виховання, подолання регіональних стереотипів сприйняття один одного, толерантного ставлення до проявів різноманітності, будь то культурні, етнічні, мовні чи ідеологічні розбіжності, стала однією з актуальних для майбутнього розвитку.
Інструментом формування соціальної компетентності й гармонізації міжкультурних відносин у регіонах України став інтегрований курс виховної спрямованості для навчальних закладів « Культура добросусідства».
Мета курсу: виховання соціально компетентних, критично мислячих і толерантних особистостей, свідомих громадян і патріотів своєї Батьківщини, добре обізнаних з рідним краєм, які прагнуть відповідально керувати його життєдіяльністю, зберігати і примножувати його природний, економічний і культурний потенціал в єдиній і незалежній Україні.
Оскільки Закарпатська область межує з багатьма країнами, то впровадження курсу « Культура добросусідства» в навчальних закладах нашого краю є актуальним. Саме тому в серпні 2015р. в Ужгороді на базі ІППО був проведений авторський методичний семінар-тренінг для вчителів початкових класів, які будуть проводити апробацію програм курсу« Культура добросусідства». Мені поталанило брати участь в цьому семінарі. Хочу відмітити змістовну наповненість курсів (тренінгів).
Вважаю, що курс допоможе:
- формувати позитивне мислення як у дорослих, так і у дітей;
- по-іншому побачити своїх учнів;
- сприяти духовному росту дітей;
- навчати учнів та їхніх батьків жити дружньо з іншими;
- правильно побудувати стосунки діти-діти, вчитель- діти, батьки- діти;
- навчати цінувати думку іншого;
- у формуванні колективу;
- у роботі з батьками.
В Ракошині проживає багато людей різних національностей. На мою думку доречним є впровадження курсу «Культура добросусідства» в нашому навчальному закладі. З 1 вересня 2015 року я працюю за цим курсом разом зі своїми першокласниками. За короткий час (3 місяці) роботи за даним курсом не можна багато проаналізувати, але хочу поділитись деякими своїми думками.
Найголовніше я зрозуміла, що в цей важкий для всієї країни час даний курс обов’язково потрібно впроваджувати в дитячих садочках і школах. Адже саме вихователь і вчитель мають неабиякий вплив на свідомість не тільки дітей, а й батьків.
Приємно, що робота за програмою «Я, моя сім’я, мої сусіди» розпочалась зі спеціальних курсів організованих для вчителів при ЗІППО. Не менш важливим є те, що всі, хто працює над цим курсом забезпечені робочими зошитами.
Щодо зошита, то хочу зупинитись на деяких моментах:
- зошит знайомить не тільки дітей, а й всю родину із рідним краєм, мовними, релігійним й етнокультурними особливостями людей, що мешкають на Закарпатті;
- дуже добре, що на початку зошита є спеціальні позначки, які допомагають учням і батькам зрозуміти, що потрібно робити;
- надзвичайно подобаються діткам маски в кінці кожного уроку, які вони розфарбовують (це допомагає мені зрозуміти чи сподобався урок моїм вихованцям);
- в зошиті зібрано багато віршиків, які дітки разом з вчителем чи батьками заучують напам’ять;
- сподобалось моїм вихованцям та їх батькам завдання з пелюсточками, на яких вони записували головні бажання своїх родин;
- в зошиті зібрано багато матеріалу про рідний край;
- завдання побудовані таким чином, що залучають до роботи дорослих; це дає мені можливість дізнатися більше про родини і згуртувати новий колектив;
- батьки змушені прочитати текст, тому більше часу приділяють своїм дітям;
- приємно, що до обговорення деяких питань у зошиті залучають у родині старше покоління (дідусів та бабусь);
- зошит багатий на прислів’я, анаграми, загадки, цікаві казки; мої учні із задоволенням відгадують загадки, заучують вірші, переказують казки;
- дуже важливим є те, що автори розмістили в зошиті словничок важких слів чи висловів, це дає змогу вчителеві заощадити час при підготовці до уроку;
- подобаються мені і завдання з логічним навантаженням (часто можна почути вранці розмову між батьками щодо правильності виконання цих завдань; це ще раз змушує батьків не бути байдужими до своїх діток);
- автори зошита підібрали цікаві повчальні завдання-правила про ставлення до членів родини, сусідів, друзів; правила поведінки в природі;
- приємним є те, що авторський колектив подбав, щоб у зошиті були використані вірші Закарпатських письменників;
Я працюю в школі 29-й рік. Та мені здається, що так швидко згуртувати батьківський колектив мені вдалося вперше. Допомагаючи своїм дітям підготуватись до уроку з курсу « Культура добросусідства», батьки черпають для себе корисну інформацію і стають привітнішими, доброзичливими, чуйними.
Але є питання на які мені хочеться звернути увагу авторський колектив зошита:
- деякі тексти за обсягом завеликі для опрацювання і сприймання в першому класі;
- дітки сприймають краще кольорові ілюстрації, а їх майже немає в зошиті;
- важко з учнями 1-го класу виконувати завдання типу: «з’єднай, обери, знайди», « напиши», адже вони не вміють ще ні читати, ні писати.
Саме з цими пропозиціями мені як вчителю-практику довелось поділитись під час проведення творчої майстерні з учителями із різних регіонів України на Третій зустрічі членів творчих груп з питань адаптації і подальшої апробації програм і посібників курсу «Культура добросусідства», яка була проведена в рамках проекту «Сприяння розвитку міжкультурної освіти в Україні» 18-21 листопада 2015 року в Одесі.
Хочу подякувати всій творчій авторській групі, яка працювала над цим курсом, і побажати всім успіху у подальшій роботі над створенням нових зошитів і посібників для використання в навчальних закладах. Я впевнена, що разом ми зможемо виховати справжніх патріотів України.
Ольга Козик, вчитель початкових класів
Ракошинської ЗОШ І‒ІІІ ступенів
|